Social Items

Jurnal Menarik Minat Terhadap Sastera

TUGASAN 4 MINI KAJIAN TINDAKAN. Pada bahagian akhir borang soal selidik pula pengkaji juga menyelitkan soalan berstruktur untuk para.


Doc Fungsi Sastera Dalam Masyarakat Mohd Rodzi Academia Edu

Perbincangan 81 Persepsi pelajar terhadap sastera dalam sukatan pelajaran Dapatan kajian ini adalah bersesuaian dengan saranan kriteria pemilihan bahan sastera yang sesuai oleh Jeniri 1988.

Jurnal menarik minat terhadap sastera. Kualiti pengajaran merupakan aspek penting dalam menarik minat dan meningkatkan kemahiran berbahasa murid. Karya sastera ialah hasil seni dalam bentuk prosa atau puisi yang mempunyai ciri-ciri keistimewaan tertentu. Sastera kanak-kanak merupakan bahan bacaan yang ditulis khas untuk sumber pengetahuan kanak.

JURNAL BAHASA PENDAHULUAN. Harapan akan dapat memupuk minat membaca dan melahirkan penghayatan terhadap bahan sastera. Dalam melaksanakan tugas sebagai pendidik guru perlu bijak memanipulasikan bahan sastera seperti prosa moden prosa klasik puisi moden dan puisi klasik sebagai satu daripada sumber pembelajaran yang berkesan dan menarik minat murid untuk mendekati karya.

Maka dengan ini kajian ini bertujuan untuk membangunkan bahan pembelajaran bagi Sastera Kontemporari Bahasa Inggeris Darjah Empat. Dalam kajian Hussin 1996 menunjukkan pengajaran di prasekolah Malaysia lebih kepada pendekatan formal. Usaha yang seterusnya adalah menerapkan minat membaca karya sastera semasa pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjahSekiranya cara ini dijalankankemungkinan besar minat membaca karya sastera dapat ditanamkan di dalam diri para pelajar dan juga guru-guruTerdapat juga guru yang tidak tahu apa itu karya sasteraWalaupun tugasnya sebagai.

Sebab kurang minat terhadap membaca karya sastera. Sastera kanak-kanak dan sastera remaja merupakan bidang yang sangat menarik dan penting kerana peranannya dalam memberikan sumbangan besar dalam sosial dan budaya dari sudut pembelajaran dan pengajaran. Pendekatan konstruktivisme diguna pakai.

Jurnal Peradaban Melayu Jilid 13 2018 ISSN 1675-4271 1-14 PENDIDIKAN SASTERA MELAYU MEMPERKUKUHKAN PEMBINAAN KARAKTER PELAJAR MALAY LITERATURE EDUCATION IN STRENGTHENING THE CONSTRUCTION OF STUDENT CHARACTERISTICS Fathin Noor Ain Ramli Azhar HjWahid Fakulti Bahasa dan Komunikasi Universiti Pendidikan Sultan Idris Tanjong. Friday 20 November 2009. A Mengkaji kesesuaian kaedah karaokenyanyian dalam proses pengajaran.

Selain itu peranan ibu bapa juga amat penting dalam mengambil langkah untuk menarik minat anak-anak membaca karya sastera. Tegasnya pihak sekolah khususnya pusat sumber memainkan peranan yang penting dalam menarik minat pembaca terhadap karya sastera. Pusat Perkembangan Kurikulum 2003 menyatakan dalam Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu daripada tingkatan 1 hingga tingkatan 5 bahawa Melalui komponen KOMSAS diharapkan minat membaca keseronokan membaca dan penghayatan terhadap bahan sastera dapat dipupuk.

Minat dan kesungguhan yang mendalam pada guru itu membantu mempercepatkan proses penghayatan pelajar. Populasi dalam penelitian ini adalah. Pembacaan murid terhadap elemen sastera.

Mampu menarik minat pelajar dan pada masa yang sama turut memenuhi keperluan sukatan pelajaran. Menurut Prettyman 1996 daya kreatif guru adalah penting dalam pengajaran dan pembelajaran sastera. Fungsi sastera kanak-kanak dan remaja.

Penggunaan Information and Communication Technology ICT telah dapat menarik minat pelajar-pelajar di Eropah terhadap pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan Lee Bih Ni 2013. Memandangkan pembelajaran bahasa Melayu menitikberatkan kepada. Majlis Peperiksaan Malaysia.

Minat remaja dalam pemakaian batik terhadap pelestarian batik Kudus. Hal ini menyebabkan murid kurang memberi daya tumpuan dan tidak menunjukkan minat untuk belajar. Bagi mencapai keberkesanan maksimum dalam PdP Komsas harus wujud perancangan yang mantap daripada guru pelajar dan teks yang dipilih Othman 2001.

Keempat-empat aspek merupakan persepsi responden terhadap pengajaran dan pembelajaran sastera yang menarik yang membantu pelajar menguasai sastera. Secara tidak langsung minat pelajar terhadap karya sastera akan semakin bertambah. Dan pembelajaran Bahasa Melayu.

Pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner angket. - Telefon pintar komputer dan lain-lain telah membolehkan masyarakat mengakses media sosial - permainan dalam talian bersembang dan lain-lain. Selain itu peranan ibu bapa juga amat penting dalam mengambil langkah untuk menarik minat anak-anak membaca karya sastera.

Menunjukkan bahawa komputer boleh dijadikan ABM yang menarik minat pelajar terhadap sesuatu mata pelajaran lebih-lebih lagi matapelajaran yang kurang diminati. Ibu bapa haruslah memberikan pendedahan tentang karya sastera kepada anak-anak sejak kecil lagi bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnyaContohnya ibu bapa boleh membaca sastera rakyat kepada anak-anak. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif dengan analisis data dilakukan secara deskriptif presentase dan disertai hipotesis.

B Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan bagi mata. Pengajaran dan pembelajaran sejarah memerlukan pelbagai kaedah dalam menarik minat pelajar terhadap sejarah. Selain itu mereka kelihatan cepat bosan terhadap pembelajaran di dalam kelas.


Pdf Penerbitan Karya Kesusasteraan Melayu Di Penerbit Ukm


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar